BEZPIECZEŃSTWO
Ostrzegamy przed oszustwami „na PIT”
Jest to jedna z metod manipulacji cyberprzestępców, która z każdym rokiem zyskuje na popularności.
W metodzie tej, kontaktuje się z nami rzekomy pracownik urzędu skarbowego z informacją o nieprawidłowościach w zeznaniu podatkowym. Sugeruje on, aby w trybie pilnym (wywołując presje czasu) kliknąć w przesłany link i uzupełnić brakujące dane.
Popularnymi oszustwami nadal są metody: „na BLIKa”1, „na policjanta”/ „na wnuczka”2, „na Covid-19”3, dopłacenie do paczki4, czy też fikcyjne akcje charytatywne5.
Cyberprzestępcy wykorzystują wszelkie dostępne techniki kontaktu – poprzez telefon, sms,
e-mail, komunikatory, portale: społecznościowe, aukcyjne, sprzedażowe.
1 Oszuści podszywają się pod znaną osobę – kogoś bliskiego (przeważnie włamując się na konto społecznościowe/komunikator). Pod pretekstem nieoczekiwanego incydentu szybko potrzebują „blika” w formie „tymczasowej” pożyczki.
2 Sposób wyłudzenia polegający na podszywanie się pod wnuka, lub zaufaną osobę publiczną, np. policjanta. Kontakt przeważnie telefoniczny, często wzbudzający poczucie nagłej sytuacji.
3 Metoda podobna do sposobu „na policjanta” / „na wnuczka”. Oszuści dzwonią (przeważnie do starszych osób) podając się za członka rodziny i opisując swój krytyczny stan zdrowia.
4 Oszustwo na paczkę, bądź też oszustwo na kuriera. Metoda polega na wyłudzeniu danych, poprzez kliknięcie w przesłany link/załącznik. W wiadomości sugerują nam dopłacenie do rzekomej paczki, bądź np. aktualizacje danych osobowych.
5 Metoda wykorzystywana przeważnie w mediach społecznościowych. Oszuści zakładają grupy i dodają kilka wzruszających postów z prośbą o pomoc (z zamieszczonymi fałszywymi zdjęciami/filmami) wywołując presje współczucia. Proszą o dokonanie wpłaty na podany numer konta/blik, bądź kliknięcie w nieznany link.
Bądź czujny, zachowaj ostrożność!
- Nie otwieraj podejrzanych stron/załączników i nie podawaj swoich poufnych danych Bankowych.
- Zachowaj czujność podczas skanowania kodów QR, w szczególności tych od nieznanego adresata, bądź znajdujących się w miejscach publicznych (np. toaleta, restauracja, kino). Metoda „Quishing”, polega na spreparowaniu kodu QR przez oszustów do dalszego wykorzystania w phishingu.
- Unikaj publicznych sieci Wi-Fi. Sieci te są niezabezpieczone, a więc jesteś narażony na przechwycenie danych (np. dane logowania do banku) przez inne, niepowołane osoby.
- Używaj silnych haseł zawierających duże i małe litery, cyfry i znaki specjalne. Staraj się stosować różne hasła w innych miejscach.
- Weryfikuj zamieszczone w sieci treści informacyjne na różnych stronach, w szczególności budzące kontrowersje. Broń się przed fałszywymi informacjami (tzw. Fake newsy).
- Udało się Tobie uniknąć oszustwa? Niestety, nie wszyscy mają tyle szczęścia. Zgłaszaj każdy incydent na CERT Polska: https://cert.pl.
Podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa korzystania z bankowości elektronicznej:
- Nie przechowuj identyfikatora klienta, hasła i karty kryptograficznej z PIN-em w tym samym miejscu;
- Nigdy nie udostępniaj identyfikatora klienta oraz hasła osobom trzecim i nie podawaj ich na żadnych nieszyfrowanych stronach;
- Ostrożnie korzystaj z komputerów, do których dostęp mają również inne osoby lub, jeśli to możliwe, nie korzystaj z takich komputerów;
- Kończąc pracę zawsze korzystaj z polecenia [Wyloguj];
- Korzystaj z legalnych systemów operacyjnych, dbaj o ich aktualizację, szczególnie w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa, aktualne poprawki publikowane są na stronach producentów programów;
- Korzystaj z aktualnych wersji przeglądarek internetowych;
- Używaj aktualnego oprogramowania antywirusowego;
- Na bieżąco aktualizowane oprogramowanie oraz wsparcie producenta dla wykorzystywanego systemu operacyjnego zwiększa Twoje bezpieczeństwo;
- Wszystkie pliki, które pobierasz na dysk swojego komputera przed otwarciem powinny zostać sprawdzone pod kątem zainfekowania przez wirusy bądź inne szkodliwe oprogramowanie;
- PAMIĘTAJ! Bank nigdy i w żadnej formie (tj. telefon, e-mail, komunikat itp.) nie będzie Cię prosił o podanie identyfikatora, hasła dostępu, hasła SMS do serwisu bankowości internetowej – zatem nie odpowiadaj na jakiekolwiek wiadomości, w których jesteś proszony o podanie lub zweryfikowanie Twoich danych osobowych, numeru konta, danych bankowości elektronicznej, kart kredytowych!
- Jeżeli otrzymałbyś taką wiadomość pamiętaj, że jej nadawcą nigdy nie jest Bank, a także nie loguj się na strony podane w takiej wiadomości, które tylko pozornie wskazują poprawną stronę bankowości elektronicznej – jest to próba wyłudzenia tzw. „phishing”.
- Przed zatwierdzeniem i wysłaniem transakcji każdorazowo sprawdzaj poprawność numeru rachunku (NRB) odbiorcy.
- System nigdy nie poprosi Cię o podanie kilku haseł SMS jednocześnie.
PAMIĘTAJ!
Jeżeli do autoryzacji transakcji wykorzystujesz kody wysyłane SMS-em przed zatwierdzeniem transakcji uważnie przeczytaj treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej, zleconej przez Ciebie operacji.
Podstawowe informacje dotyczące bezpiecznego logowania:
- Zaleca się logowanie do serwisu bankowości elektronicznej zawsze poprzez stronę wskazaną przez Bank https://ekonto.paluckibs.pl;
- Zanim się zalogujesz sprawdź czy adres strony jest prawidłowy i czy strona jest stroną szyfrowaną czyli jest adres zaczyna się od https://, adres w oknie przeglądarki powinien wyglądać następująco: https://ekonto.paluckibs.pl
- Sprawdź czy na stronie znajduje się certyfikat i czy jest poprawny:
- certyfikat jest to znaczek zamkniętej kłódki, który najczęściej pojawia się w przeglądarce przy adresie strony lub w dolnym pasku przeglądarki (w zależności od wykorzystywanej przeglądarki),
- informacje które możemy tam odczytać to miedzy innymi:
- certyfikat wystawiony jest dla domeny: ekonto.paluckibs.pl
- wystawcą certyfikatu jest: Certum Extended Validation CA
- certyfikat wystawiany jest dla: Pałucki Bank Spółdzielczy w Wągrowcu, ul. Kolejowa 19, 62-100 Wągrowiec;
UWAGA!
Kiedy wygląd strony wydaje Ci się podejrzany, nie loguj się do aplikacji i niezwłocznie poinformuj o tym Bank!
4. Nie zezwalaj przeglądarce na zapisywanie haseł i nazw użytkownika w formularzach; aby wyłączyć tą funkcję skorzystaj z informacji zapisanych poniżej:
- dla przeglądarki Internet Explorer:
Menu „Narzędzia” „Opcje Internetowe” > zakładka „Zawartość” > część „Autouzupełnianie” > „Ustawienia” – odznacz pola „Nazwy użytkowników i hasła w formularzach”
- dla przeglądarki Edge:
Menu Ustawienia (Alt+F) „Ustawienia” > „Menu ustawienia” „Profile” > Hasła > „Ustawienia” > odznacz pole „Oferuj zapisywanie haseł”
- dla przeglądarki Mozilla Firefox:
Menu „Ustawienia” > „Prywatność i bezpieczeństwo” > w sekcji Hasła odznacz pole „Pytanie o zachowanie haseł”
- dla przeglądarki Opera:
Menu „Ustawienia”, zakładka „Preferencje…” > zakładka „Formularze”, odznacz pole „Włącz menedżera haseł”
- dla przeglądarki Google Chrome:
Menu „Ustawienia Google Chrome” > „Ustawienia” > „Prywatność” > „Hasła i formularze” – odznacz pole „Proponuj zapisywanie haseł podawanych w Internecie”.
5. Stosuj hasła zawierające duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne.
6. Zaleca się okresowe zmiany hasła, hasło może być zmienione przez użytkownika na nowe w każdej chwili.
WAŻNE!
- Jeżeli masz jakieś wątpliwości lub jakieś podejrzenia dotyczące bezpieczeństwa korzystania z Internet Bankingu skontaktuj się z pracownikiem Banku pod numerem telefonu: 67 268 14 50.
- Pod wskazanym powyżej numerem telefonu możesz również dokonać blokady swojego konta bankowości elektronicznej.
- Jeśli obawiasz się że Twoje dane logowania do bankowości elektronicznej mogły zostać skradzione lub w jakikolwiek sposób ujawnione osobom niepowołanym możesz je również zablokować wysyłając wiadomość SMS na jeden z numerów telefonów komórkowych: 661 004 241 lub 664 125 177 o treści – BI#identyfikator, gdzie identyfikator to identyfikator klienta do Internet Bankingu (program zweryfikuje, czy podany identyfikator jest powiązany z numerem telefonu) lub BI#identyfikator#PESEL – gdzie identyfikator to identyfikator klienta do Internet Bankingu; SMS blokuje dostęp z dowolnego telefonu. Po dokonaniu blokady przez system otrzymasz informację SMS-em o dokonaniu blokady. Jest to standardowa wiadomość SMS, a koszt uzależniony jest od cennika Twojego operatora komórkowego.
W przypadku jakichkolwiek pytań niezmiennie pozostajemy do dyspozycji.
Aktualne informacje na temat zagrożeń bankowości elektronicznej można uzyskać na stronie Związku Banków Polskich: http://zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank/aktualnosci.
Wybierz odpowiedni rachunek dla swojej firmy:

RACHUNEK BIEŻĄCY
Konto Biznes
Konto Biznes
Jeżeli prowadzisz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę komandytową spółkę jawną, to odpowiednim rachunkiem dla Twojej firmy będzie Konto BIZNES.
Dzięki niemu Twoja Firma będzie mogła gromadzić środki oraz przeprowadzać rozliczenia gotówkowe i bezgotówkowe związane z prowadzoną działalnością a usługi związane z kontem ułatwią pracę Twojej firmy.
W ramach Konta BIZNES Twoja firma otrzyma:
- dostęp do środków przez Internet Banking,
- możliwość skorzystania z kredytu w rachunku bieżącym,
- wygodne realizowanie płatności za pomocą przelewu, zlecenia stałego lub polecenia zapłaty,
- wypłaty z bankomatów sieci SGB oraz BPS za 0 zł,
- bezpłatne wydanie karty płatniczej,
- wypłaty BLIKIEM ze wszystkich bankomatów w Polsce oznaczonych logo BLIK za 0 zł,
- możliwość uruchomienia usługi SMS-Banking,
- płatności mobilne – telefonem lub zegarkiem posiadającym funkcje płatności mobilnych: BLIK, Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, Xiaomi Pay,
Szczegółowy wykaz opłat znajdziesz w aktualnej Taryfie
Zapraszamy do naszych oddziałów
Konto Mini Biznes
Konto Mini Biznes
Jeżeli jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub wspólnikiem spółki cywilnej, Konto MINI BIZNES będzie dla Ciebie idealne.
Konto pozwali Tobie swobodnie korzystać ze zgromadzonych środków pieniężnych, wypłacać gotówkę z bankomatów kartami emitowanymi przez bank oraz prowadzić rozliczenia bezgotówkowe z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
Razem z Kontem MINI BIZNES dajemy Tobie:
- dostęp do środków przez Internet Banking,
- możliwość skorzystania z kredytu w rachunku bieżącym,
- wygodne realizowanie płatności za pomocą przelewu, zlecenia stałego lub polecenia zapłaty,
- wypłaty z bankomatów sieci SGB oraz BPS za 0 zł,
- bezpłatne wydanie karty płatniczej,
- wypłaty BLIKIEM ze wszystkich bankomatów w Polsce oznaczonych logo BLIK za 0 zł,
- możliwość uruchomienia usługi SMS-Banking,
- płatności mobilne – telefonem lub zegarkiem posiadającym funkcje płatności mobilnych: BLIK, Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, Xiaomi Pay,
Szczegółowy wykaz opłat znajdziesz w aktualnej Taryfie
Zapraszamy do naszych oddziałów
Non Profit
Non Profit
Jeżeli Twoja organizacja jest fundacją, stowarzyszeniem, organizacją pożytku publicznego, kołem gospodyń wiejskich – konto NON PROFIT ułatwi Tobie prowadzenie działalności.
W ramach konta otrzymasz:
- dostęp do bankowości elektronicznej (bankowość internetowa i mobilna),
- wygodne realizowanie płatności przelewem, zleceniem stałym lub poleceniem zapłaty,
- międzynarodową kartę płatniczą,
- bezpłatne wypłaty z sieci bankomatów SGB i BPS,
- bezpłatne wypłaty BLIKIEM ze wszystkich bankomatów w Polsce oznaczonych logo BLIK,
- możliwość uruchomienia usługi SMS-Banking,
- płatności mobilne – telefonem lub zegarkiem posiadającym funkcje płatności mobilnych: BLIK, Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, Xiaomi Pay,
Szczegółowy wykaz opłat znajdziesz w aktualnej Taryfie
Zapraszamy do naszych oddziałów
Non Profit Plus
Non Profit Plus
Jeżeli Twoja organizacja działa na rzecz gospodarstw domowych, a nie jest fundacją, stowarzyszeniem, organizacją pożytku publicznego, kołem gospodyń wiejskich – konto NON PROFIT PLUS będzie odpowiadało Twojej działalności.
Z naszym kontem uzyskasz:
- dostęp do bankowości elektronicznej (bankowość internetowa i mobilna),
- wygodne realizowanie płatności przelewem, zleceniem stałym lub poleceniem zapłaty,
- międzynarodową kartę płatniczą,
- bezpłatne wypłaty z sieci bankomatów SGB i BPS,
- bezpłatne wypłaty BLIKIEM ze wszystkich bankomatów w Polsce oznaczonych logo BLIK,
- możliwość uruchomienia usługi SMS-Banking,
- płatności mobilne – telefonem lub zegarkiem posiadającym funkcje płatności mobilnych: BLIK, Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, Xiaomi Pay,
Szczegółowy wykaz opłat znajdziesz w aktualnej Taryfie
Zapraszamy do naszych oddziałów
RACHUNEK W WALUCIE WYMIENIALNEJ
Rachunek walutowy
Rachunek walutowy dedykowany Klientom instytucjonalnym gromadzącym środki i przeprowadzającym rozliczenia w obrocie dewizowym w walutach: EUR, USD, GBP.
Zapraszamy do wybranego oddziału Pałuckiego Banku Spółdzielczego w Wągrowcu.
RACHUNEK POMOCNICZY
Rachunek pomocniczy przeznaczony jest dla posiadaczy rachunków bieżących. Otwierany jest dla wyodrębnionych środków pieniężnych na określone cele (np. fundusz socjalny) i służy do przeprowadzania przez posiadacza rachunku określonych rozliczeń pieniężnych.
RACHUNEK POWIERNICZY
Rachunek Powierniczy przeznaczony jest dla deweloperów sprzedających mieszkania i domy.
Służy do gromadzenia środków pieniężnych na realizację przedsięwzięcia deweloperskiego. Zapewnia nabywcom ochronę wpłat dokonywanych na cele określone w umowie deweloperskiej.
OFERUJEMY DWA RODZAJE RACHUNKÓW:
- otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy
- zamknięty mieszkaniowy rachunek powierniczy
Szczegóły w najbliższym oddziale Pałuckiego Banku Spółdzielczego w Wągrowcu.

