Żyjemy w „epoce cyfrowej”, w której coraz więcej aspektów naszego życia podlega digitalizacji. Cyberbezpieczeństwo nie jest zatem abstrakcyjnym terminem, lecz istotnym czynnikiem wpływającym na nasz dobrostan.

Jednym z najsłabszych ogniw cyberbezpieczeństwa jest człowiek. Niestety często słyszymy, że osoba poddawana jest manipulacji w celu skłonienia jej do podejmowania określonych działań lub ujawniania poufnych informacji. Przestępcy wykorzystują te informacje, aby oszukać swoje ofiary i wykraść ich pieniądze. Ataki socjotechniczne mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem różnych metod, np. poczty e-mail, komunikatora, telefonu lub osobistego kontaktu. Aby przyciągnąć uwagę potencjalnej ofiary, oszuści używają wielu fałszywych komunikatów, np. informacji o nieopłaconej fakturze, konieczności dopłaty do paczki, wygranej w konkursie albo informacji, że komputer został zainfekowany.

Oszuści stają się coraz bardziej kreatywni podczas atakowania osób prywatnych i organizacji. W związku z tym konieczne jest zachowanie czujności wobec nowych technologii i poważne traktowanie kwestii bezpieczeństwa w sieci. Zagrożenia cybernetyczne ewoluują w szybkim tempie. Warto więc wiedzieć, na co powinniśmy być szczególnie wyczuleni.

W miesiącu październiku szczególnie mocno akcentujemy wagę cyberbezpieczeństwa. Dbamy o Państwa bezpieczeństwo w sieci i dlatego poniżej zamieszczamy kilka ostrzeżeń i popularnych w ostatnim czasie, metod oszustw.

  1. Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji. Nie ulegaj panice, skontaktuj się ze SWOIM BANKIEM korzystając z zasady: „rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund”. Następnie, połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił do Ciebie. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
  2. Dokonując zakupów on-line w sklepach internetowych, pamiętaj o:
  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
  • jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
  • uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
  • jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
  • jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa – wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
  • przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.